Het bijzettafeltje 2

'Ja, u spreekt met Rampert weer. Van het bijzettafeltje dat u zou bezorgen. U zou het woensdagochtend na drieën brengen... Het is nu donderdagochtend elf uur en ik...'
'Meneer Van Rampen? Ogenblikje. Ik kijk het even na.'
'Graag... ik ben nu al dertig uur op.'
Ik heb een vervelende mededeling voor u, meneer Van Rampen.'
'Rampert.'
'Watblief?'
'Rampert, niet Van Rampen!'
'Wij hebben hier Van Rampen staan...'
'Dat kan wel zijn, maar ik heet Rampert.'
'Vergissing onzerzijds... Meneer Rampen, het is zo gesteld met het bijzettafeltje dat het niet meer in onze depots voorradig bleek te zijn... Het bijzettafeltje is harder weggevlogen dan we dachten. Daarom konden we het u gisteren niet brengen...'
'Uw depots? Het stond toch gewoon in de winkel, mijn bijzettafeltje... Ik heb het zelf gezien.'
'Dat was het winkelexemplaar.'
'Ja, nou, én?'
Het winkelexemplaar is exclusief voor de winkel bestemd. Het dient om te laten zien wat wij in voorraad hebben.'
'Maar u heeft het niet in voorraad... Kan ik dan dat winkelexemplaar niet krijgen?'
'Daartoe kunnen wij tot onze spijt niet overgaan.'
'Waarom niet?'
'Dat heb ik u net uitgelegd.'
'Nou, mooi is dat... Ik zit vreselijk onthand zonder bijzettafeltje. Ik moet nu steeds alles op de grond zetten en daar val ik dan weer over en zo... Het is nu al een ontzettende smeerboel op die plek... Koffiedrab, theeblaren, sigarettenas, koekkruimels...'
'Wat wij zouden kunnen doen, meneer Rampen, is dat we het bijzettafeltje in Italië bijbestellen... alleen kunnen we het dan niet in afgeprijsde vorm leveren. Wel wordt natuurlijk uw aanbetaling van onze transportkosten afgetrokken...'
'Hoe lang gaat dat duren?'
'Twee maanden hooguit...'
'Goeie God... Nou ja, vooruit dan maar... Leg ik wel zolang een oude krant op die plek...'
'Dan noteer ik: Van Rampen, één bijzettafeltje... woensdagochtend over twee maanden na drieën... Dan hebben we nog een paar daagjes in uw voordeel gesmokkeld.'